fredag 15 mars 2013

Matvrak


Ingen bra bild direkt...hon ser vansinnigt hängig ut men liten Elza var bara nyvaken och less på kamerablixten :)
Denna lilla fröken äter sedan några dagar tillbaka som en häst...visserligen har vi startat en ny kortisonkur men aptiten hade kommit igång innan dess. Hon äter både burkmat och torrfoder lika glatt så jag brukar blanda lite...hon har lite vikt att ta igen men fortsätter lilla fröken äta så här är det snart gjort. 
Kortison får hon för att klådan ökade så mycket igen :(

6 kommentarer:

  1. Hej! Jag brukar titta in på din blogg och titta på bilderna på dina söta yorkar. Jag ska själv skaffa en Yorkshireterrier till sommaren så jag drömmer mig bort på din blogg. :-) Nu har jag en fråga, jag tycker att Elza har väldigt söt "frisyr". Klipper/trimmar du henne på något sätt och i så fall hur? Alize och Elza är ganska olika för att vara samma ras. Beror det "bara" på att de har olika frisyrer eller är de olika annars också? Bara nyfiken. :-) De är hur som helst väldigt söta båda två! Tack på förhand för svar på frågorna. /Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Julia!
      Jag blir alltid lika glad och förvånad att det finns folk där ute som läser min lilla blogg :) Kul att du lämnar ett livstecken :)
      Vad roligt att du ska skaffa en Yorkie och jag ska givetvis svara på dina frågor.
      Elzas frisyr är tyvärr inte ett resultat av bra pälsvård...hon har kliat bort en hel del päls och därför ser den ganska tunn ut. Vi håller på att utreda eventuell foder allergi:( Öronen har jag däremot rakat på insidan och utsidan sedan kantklippt kanterna, det är brukligt att rasen ska se ut så. En utställnings Yorkie ska inte klippas mer än lite på öronen, svanstippen och tassarna som ska rundas. Så med andra ord så är Elzas frissa nästan helt naturlig men dock lite tunn.
      Alize: Den här fröken har mer päls än vad en Yorkshireterrier behöver och då hon inte ställs ut längre har jag valt att klippa henne kort så det blir lite svalare och mer lätt skött. Nu ser hon inte riktigt klok ut med ska se till att klippa henne inom en snar framtid. Av mina hundar är det Elza som har det typiska York utseendet (fast med tunn päls nu) Alize är lite för stor och har tjock päls, så du kan nog räkna med att din blivande vovve kommer att bli mer som Elza.
      Mina flickor kommer från samma uppfödare men är inte släkt med varandra, uppfödaren är våra gamla grannar och jag blev på så sätt väldigt förtjust i Alizes mamma. Ville ha en hund efter henne och som skulle likna den donnan och det fick jag :)fast hon har kanske inte det riktiga Yorkie utseendet så är hon vacker i mattes ögon :) Alize och Elza är inte bara olika till det yttre utan också till sättet men det gör saken bara roligare tycker vi i familjen.
      Stort LYCKA TILL med din kommande hund och jag hoppas att du fick svar på dina frågor, det är bara att höra av sig igen om någon ny fundering dyker upp.
      / Madeleine

      Radera
  2. Hej igen Madeleine. Tack snälla för ditt långa och utförliga svar! :-) Det var så jag trodde att det låg till, att Elza har ett mer typsikt "York-utseende". Men det är ju kul att de är så olika. :-) Jag tycker som sagt att Elzas frisyr är väldigt fin (även om den är naturlig och kanske lite tunn). :-) Men om man vill ha hunden LITE mer kortklippt (av praktiska skäl), kan man ändå behålla själva formen och frisyren som Elza har, bara lite kortare? Så att den ändå har det typiska York-utseendet. Behöver ni trimma Elza för att håret inte ska bli för långt? (Eller är det kanske bara utställningshundar som har hår ner till marken?) :-P Ja, nu fick du lite till att svara på. Det är såklart helt frivilligt men jag blir väldigt glad för alla svar jag får. :-) Bästa hälsningar /Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan :)
      Självklart kan man korta in pälsen och ändå behålla york utseendet, det tycker jag är väldigt fint. En York trimmar man inte (trimma=rycka underullen)utan klipper eller rakar med trimmer. Elza skulle ställas ut fler gånger var tanken och då är det strängeligen förbjudet att klippa i pälsen...men nu är den så förstörd på grund av kliandet så nu ska jag se till att hon blir klippt snart.Har inte bestämt mig för hur hon ska klippas bara...korta in som du var inne på eller ta det riktigt kort som Alize brukar ha. Det jag kommit fram till är att tyvärr ska tofsen av...den är så bedrövligt tunn att det inte är någon ide att ha den kvar :(
      Angående utställningshundarnas långa päls...det är inte så lätt att hålla pälsen i det fina skicket, man måste rulla upp den på papiljotter...inget som jag vill hålla på med så därför har mina hundar bara ställts ut till en viss ålder, eller till pälsen fått en viss längd. Det är ju inte så praktiskt att ha denna långa päls till vardags direkt :)
      Så det är vanligast att Yorkarna klipps i olika frisyrer...prova dig fram, korta lite i taget tills du hittar den längd som passar din lilla vovve :)
      Ha det gott! / Madeleine

      Radera
  3. Hej Madeleine! Tack igen snälla du för ditt svar! Jättebra att få info från en York-ägare. Det är inte omöjligt att du hör av mig igen. ;-) Ha det gott! /Julia

    SvaraRadera