onsdag 15 juni 2011

Tassfix



Runda goa tassar ska en liten Yorkie ha tycker jag...jag klipper håret runt tassen så den får en rund form. Är också noggrann med att klippa håret mellan trampdynorna och att klippa klorna, lite men ofta. Alize tyckte inte om just kloklippning tidigare men nu så fungerar det jättebra (hon gillar det nog lika lite nu som förr men hon finner sig i det). Till min hjälp har jag dessa;

  • Tassalva, bra hjälp att förhindra snöklumpar på vintern och vid torra trampdynor.
  • Kam, den använder jag varje dag. Till hela vovven...
  • Klotång, har två stycken...använder mest den lilla, känns som att jag får mer "känsla" för hur jag kan klippa.
  • Saxar, en vass och en trubbig. Den trubbiga är också lite böjd i spetsen bra vid klippning mellan trampdynorna.
Detta är hur jag gör...jag är inget proffs utan bara en enkel matte som försöker hålla min vovve så fin som möjligt utifrån mina egna förutsättningar. Visst har jag läst om och blivit visad på olika sätt hur en Yorkie ska se ut och jag hoppas att jag inte ligger så långt ifrån det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar