onsdag 26 september 2012

Nyttiga frön och gryn

Igår efter jobbet gjorde jag Müsli, hade fått recept av en arbetskamrat och var så sugen att prova det. Dottern och jag är stora konsumenter av flingor och gryn så jag tyckte att det kunde vara kul att göra eget ibland...det är inte någon svår historia direkt :)

6 dl havregryn
6dl rågflingor
1 dl linfrön
1 dl vetegroddar
2 dl solroskärnor
1 dl riven kokos
1 1/2 dl råsocker
Blanda ihop alla dessa torra ingredienser


1 dl vatten
1 dl olja
Rör sedan i olja och därefter vatten.
Rosta sedan i ugnen 180 grader i långpannan ca 30 minuter, rör om var 10:e minut. 

2 tsk vaniljsocker
russin efter smak
Efter rostningen strör man över lite vaniljsocker och tillsätter russin efter tycke och smak...man kan även ha i pumpa frön...låt kallna på plåten och häll sedan upp i en lufttät burk.



ALLA i familjen tyckte om min Müsli...gubben, sonen, dottern och mina små flickor...de två sista var snabba att smaka då jag råkade spilla lite på golvet :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar