torsdag 26 juli 2012

Åbo/Turku


Nu har vi kommit hem från vår Åboresa...även hunnit vila/sova ikapp lite ;)
Det har varit ett par intensiva och roliga dagar :) tyvärr kroknade jag lite sista kvällen...det blev till att avrunda tidigare än de andra...var så fasligt trött.
I Åbo hälsade vi på hos gubbens kusin...fick frukost och sov ett par timmar (båten var i hamn kl 07.00). Rara kusinen hade fixat en taxi som stod och väntade i hamnen så allt var smidigt till tusen, Tack! Vi erbjöds bastubad och drack kaffe och hade det fin fint...senare på dagen åkte vi in till centrum och åt mat...jättemysigt ställe med god mat :)
Gjorde givetvis ett besök i Marimekkobutiken :) Det fanns en hel del godbitar...så även "mina" Converse som jag köpte i London, dessa var mycket dyrare i Finland...Erkänner härmed att jag blev sugen på termosen ni ser i vänstra hörnet...kostade dock ca 500kr. Snålheten slog till...
Vi gjorde även ett besök i Åbos saluhall som ligger i ett gammalt stationshus, läckert ställe.
Efter att ha traskat runt och kikat ett tag begav vi oss till den första av dessa båtar där gubbarna satt och tog sig en öl (eller två...) i solen. Jag hoppade ölen och valde Lonkero (Gin och Tonic) med is...smakade mumma :) Detta var det sista vi gjorde innan vi tog oss till hamnen för att starta vår hemresa...Tack för denna gång Åbo!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar