söndag 21 augusti 2011

Middag från norr

Idag blir det gómiddag...jag kommer nog att drabbas av den berömda Paltkoman :-). Jag är uppväxt med Pitepalt i blodet :-) Nu fuskar jag ibland och kör på Kungsörnens paltmix, den är faktiskt riktigt bra. Just i skrivandets stund kokar mina paltar på spisen, det ska bli mumma.
Barnen har jag lyckats lära att uppskatta dessa kulinariska bollar men inte gubben...
...så han får raggmunkar i stället, har hittat denna sort som han tycker smakar bra.Toppen bra att till båda maträtterna passar stekt fläsk och lingonsylt. Paltarna innehåller fläsk också... Så skönt med genvägar ibland, annars försöker vi laga mat från grunden.
Jag ska strax stoppa in en älgstek i ugnen till morgondagens middag också, så den kan ligga klar i kylen för att ätas med sås och potatis.
Om jag inte drabbas av en alltför svår paltkoma återkommer jag under kvällen med fler inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar